Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Ceny obilí prudce rostou - panika po hrozbě Ruska

31.10.2022

Rusko obviňuje Ukrajinu, že v sobotu zaútočila na jeho černomořskou flotilu na Krymu pomocí dronů. Z černomořských přístavů v neděli nevyplouvaly žádné lodě. Organizace spojených národů uvedla, že se s Tureckem a Ukrajinou dohodla na plánu, podle něhož má 16 lodí v pondělí odvézt obilí z Černého moře.

OSN dále uvedla, že Rusko bylo o plánu informováno. Rusko i Ukrajina patří mezi největší světové vývozce obilí a ruská blokáda ukrajinských dodávek obilí způsobila na začátku tohoto roku prudký nárůst světových cen obilí.

Ceny pšenice v Chicagu v pondělí vzrostly o více než 5 % poté, co Rusko oznámilo, že přestane spolupracovat při vývozu obilí. V Evropě vzrostly ceny pšenice na frontě o téměř 13 EUR na 350 EUR za tunu. Evropské ceny kukuřice vzrostly o téměř 10 EUR na 346 EUR za tunu.

Mezi blokovanými loděmi je i loď převážející desítky tisíc tun pšenice, kterou si pronajal Světový potravinový program OSN pro nouzovou pomoc v Africkém rohu, uvedl ukrajinský prezident Zelenskij pro tiskové agentury. Ukrajinské ministerstvo infrastruktury uvedlo, že v současné době je "účinně blokováno" celkem 218 lodí.

Obilí: již 397 lodí s 9 miliony tun

Od 1. srpna opustilo přístavy Velké Oděsy 397 lodí s 9 miliony tun ukrajinských zemědělských produktů do zemí Afriky, Asie a Evropy v rámci "obilné dohody", uvedlo 27. října ukrajinské ministerstvo infrastruktury.

Ukrajina je připravena pokračovat ve vývozu zemědělských produktů v rámci "Dohody o obilovinách", dodala.

"Rádi bychom zdůraznili, že realizace iniciativy pro bezpečnou přepravu obilí a potravin z ukrajinských přístavů má výhradně humanitární charakter," uvádí ukrajinská strana. Proto Ukrajina koridor nezastavila navzdory ruským útokům.  

"Zdůrazňujeme, že Ukrajina zůstává spolehlivým partnerem a je připravena pokračovat v rychlých dodávkách zemědělských produktů pro zajištění celosvětové potravinové bezpečnosti," zdůraznilo ministerstvo.

Pro pokračování provádění této iniciativy bylo navrženo, aby delegace Turecka a OSN poskytly 10 inspekčních týmů, které by zkontrolovaly 40 plavidel.

Podle dohody o obilovinách musely Rusko a Ukrajina koordinovat inspekce a tranzit plavidel přes Černé moře, přičemž OSN a Turecko působily jako zprostředkovatelé.